Alexandertechniek

Musici over Alexandertechniek

De Alexandertechniek heeft mij als hoorniste enorm geholpen. Ik had op een gegeven moment chronisch last van mijn bovenrug. Door de Alexandertechniek heb ik mijn houding in het algemeen en in het bijzonder leren optimaliseren. Ik ben ervan overtuigd dat ik daardoor geen last meer heb van beroepsblessures of overbelasting.

Ik ben nog steeds bezig met de Alexandertechniek: nu met de nadruk op ademhalen en toonvorming en de invloed van houding en efficiënt spiergebruik hierop.

De Alexandertechniek is een onontbeerlijke aanvulling op het bespelen van een instrument.

Sharon St Onge,
Hoorniste Kon. Concertgebouworkest

 

Voor een musicus is de houding van essentieel belang. Als musicus ben je voortdurend bezig met wat je wilt horen om te zetten in een fysieke handeling die deze wil tot klinken brengt. Bij deze zoektocht is het gemakkelijk om het grote geheel te verliezen en je te concentreren op techniek en prestatie. De Alexandertechniek heeft mij met beide benen op de grond gekregen, mijn houding, toon en ademhaling verbeterd en mij bovendien geleerd mijzelf te helpen als ik pijn of spanning voel.

Heleen Hulst
Violiste, Asko/ Schönbergensemble

 

 

 

Alexandertechniek wordt onderwezen op de conservatoria van ondermeer Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Juilliard School NY, Royal Academy of Music in Londen.

 
 
Copyright Alexandertechniek Den Haag © 2013 -